
I mai i 2025 fikk jeg kjøpt en søt liten (20cm) rhododendron på blomstermarked, en (aureum x prelude) x riplet. Nå i vår har den gledet meg med nydelige røde knoppskjell (fra aureum) mot friskt grønne blader.
I år snublet jeg over det samme krysset på det samme markedet: det ser helt ulikt ut med brunrøde blader (fra riplet) og uten knoppskjell. Gøy. Jeg plantet den nær den andre.

Veldig spent på hvordan blomstene blir på disse to. Den med knoppskjell (aureum-dominans) vil kanskje mest sannsynlig bli gul? mens den med rødbrune blader (riplet-dominans) mest sannsynlig blir rosa-lilla? Håper på blomster neste år.
Aureum er en dverg, mens både prelude og riplet er storvokste. Størrelse blir også spennende på disse. I mai 26 er de 28cm og den nyplantede er 15cm, men den er bredere enn høy.