Gåsunger – humlemat på vei

Gåsungeknoppene på den oppstammede vieren (Salix Helvetica) er i ferd med å endres fra å være brune til å bli gulgrønne. Noe er allerede i ferd med å skje.

Gåsunger utvikler seg før bladene dukker opp. Det vil si at trærne ikke får energi fra fotosyntesen. De små gåsungene samler faktisk solenergi til de tidlige prosessene med å lage nektar. Gåsungene kan være 10 eller 20 grader varmere enn omgivelsene. På humleskolen.no står det mye interessant om dette og om sampillet med humlene som har pågått i mer enn 50 millioner år. Gåsungene er den viktigste og tidligste maten til humlene.

Oppdatert 18. februar

Oppdatert 6. mai

Dagen blir saaakte litt lenger

Ved vintersolverv (typisk 21.desember) er solen oppe i underkant av 6 timer (her i Oslo), ved sommersolverv i underkant av 19 timer. Midt i mellom har vi vårsolverv med underkant av 12,5 timer.
Endringene skjer tregest ved vinter/sommer-solverv og raskest ved vår/høst-solverv. Nå, en drøy måned etter vintersolverv har dagen bare blitt 1,5 time lenger. Men dette går fortere og fortere for hver dag frem til vårjevndøgn, typisk 20.mars.

Oppdatert 31. januar
I dag er dagen 8 timer lang (ca 8.30-16.30). Det hjelper når det er sjanse for å se sola enten på vei til jobb eller hjem fra jobb 🙂

13. februar vil dagen være 9 timer og
24 . februar 10 timer (ca. 7.30 – 17.30)

Fuchsia ut av dvalen

Jeg leste at Fuchsia kunne flyttes fra kald vinteropppbevaring til 15-20 grader med tilleggslys allerede i januar/februar. Da gjorde jeg det sporenstreks.
Det var veldig rart; jeg har seks fuchsiaer som sto sammen mørkt og kaldt i garasjen. To av pottene var fortsatt veldig fuktige, mens de øvrige fire var knukstørre.
Jeg vannet de sistnevnte og klippet litt grener på alle. De våte ser faktisk best ut. Veldig rart, siden de ikke skal ha vann i dvalen.

På merkelappene står det «orange drops», «red cymon», schöne muncherine», «orange king», «hermiena» og så er det en umerket som jeg husker er en «vanlig type» oppstammet.


Bilder fra i fjor sommer: Det første bildet er en Fuchsia «orange king». De øvrige klarer jeg ikke å plassere med merkelappene (Orange drops har små orange blomster, mens Hermiena er små hvite skjørt med mørkeblå underskjørt).

Jeg har en Fuchsia til, som står plantet ut i bedet. Spennende om den har overlevd vinteren: Lechlade Magician. Den skal visstnok kunne bli kjempehøy (1,2m).

Oppdatert 11.februar

Oppdatert 9. mars
Orange Drops har blomstret noen uker, Hermenia noen dager og Orange King er på vei,….

Oppdatert 1. april
Den som var så rask til å blomstre (Orange Drops) fikk en masse grønne bladlus. Jeg har isolert den og dusjer den av og til med en blanding jeg fant oppskrift til på nettet: grønnsåpe, litt bakepulver, «1/4 dråpe» zalo, litt rapsolje og vann.

Så frø

Det blir så mange småplanter som konkurrerer om plass i vinduskarmen om våren. Greit å kunne så mer året rundt.
Her fant jeg en nyttig oversikt over ting man kan så utenom våren.

Basilikum året rundt, høres spennende ut. Det vil jeg prøve:
Oppdatert 14.januar
La i vann tre basilikum frø (Spicy Globe) og plantet de etter en times tid. Lurer på om jeg skulle lagt de oppå jorden, bare? Tror de trenger lys for å spire. Plantet de i en potte ca 5 mm dypt og satt i varm vinduskarm. De skal spire i løpet av en uke.

Oppdatert 15. januar
Jeg har noen tulipantrefrø (Spathodea campanulata, verdens vakreste trær?), som det ikke ble noe av i fjor. Prøver de like godt nå: La i vann fire frø i går og la de oppå jorda i en potte i dag.
De trenger lys for å spire. Plasserer de varmt i en vinduskarm. Skal spire på 3-4 uker, plantes om ved 10 cm.

Oppdatert 26. januar
Ingen tegn til basilikumspirer foreløpig. Jeg gjentok prosessen og lagde en ny potte med tre basilikumfrø i dag, men denne gangen ligger frøene oppå jorda, Vi får se om dette går bedre.

Oppdatert 29. januar
Sånn ser Tulipantrefrøene ut etter 14 dager. Det tynne laget som frøene var pakket i er borte, så fråene ligger avdekket som hjerter på jorden.