Lager aspargesbed


Starten på aspargesbed.

Fikk kjøpt 14 aspargesplanter (sådd i år). Kan ikke spise disse før om 2 eller tre år. Asparges kan høstes frem til sankthans. Etter det bør de få stå og nære seg opp til neste år. Pleide å bruke litt aspargesgrønt i buketter når jeg hadde et tilsvarende bed i forrige hage. Nydelig grønt slør…

Bedet er omtrent 1,2 x 3,5 m. Bedet lå ganske ferdig med en steinkant og med tykke svarte matter under tykke lag med ugress. Dro vekk matten og fyller på med mye gammel jord fra plantekasser (litt skeptisk siden det er mye ugress i disse, på den annen side er det uforholdsmessig mange sekker å kjøpe), 100 l ny jord, 150 l kukompost, 30 kg fin skjellsand og 30 kg grov skjellsand.

Nyttige tips, blant annet om tang som jorddekke

Har blitt anbefalt å ha litt stein i bedet for å sikre varme.

2026

Det har stadig dødd noen planter i bedet og jeg har stadig fyllt på,…men kanskje ikke vært så flink til å plante dypt. I år hadde jeg bare seks planter, så jeg kjøpte inn seks nye som jeg satt veldig dypt (10. juni). Jeg fikk dessverre ikke tak i skjellsand, men en 20kg sekk med grov sand og en kompostsekk fikk duge.

One thought on “Lager aspargesbed

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Finn ut mer om hvordan kommentardataene dine behandles.